The Kowal Chicks - Veľké Oči

Ďalším albumom v našej recenzii bude EP s názvom Veľké oči od skupiny The Kowal Chicks. Ide o ich štúdiovú prvotinu, avšak samotní hudobníci v skupine rozhodne začiatočníci nie sú.

Stručne o kapele

Skupina The Kowal Chicks pochádza z Popradu a jej zakladajúcimi členmi sú bratia Kovalčíkovci Samuel a Lukáš . Skupina pôvodne fungovala ako akustické duo, neskôr bola doplnená o rytmickú sekciu : basa - Joey Heldák (exIt´s OK, exVifoners) a bicie – Jozef Pivovarník . Kapela bola nedávno označená Vladom Jančekom zo „Saténových rúk“ako „Slovenskí Pixies“ ale žánrové škatuľkovanie v tomto prípade nie je absolútne na mieste. Skupina hraje skutočne netradičnú hudbu, so svojou špecifickou náladou a atmosférou, ktorú dopĺňajú veľmi inteligentné a na úrovni texty, ktoré občas siahajú až do abstraktu. Abstraktom myslím to, že niekedy namiesto významovej logiky naberá text na citovej stránke.

Album

Album je v podstate EP zložené z piatich skladieb. Jeho názov je „Veľké oči“ , na čo odkazuje aj samotný prebal EP-čka. Pôvod názvu, ako aj všetky skladby, má určité hlbší význam, avšak ja som primitívnejšieho razenia a zatiaľ mi žiaden nenapadol.

Obal

Obal je graficky aj farebne veľmi pekne spracovaný, pravdepodobne ide o ručnú maľbu. Ku grafickej stránke by som možno poukázal na naozaj pekné tričká a nášivky (ako aj celkový merchandising) z dielne CraZy FoX Art.

Zvuk

Kvalita zvuku samozrejme odpovedá štúdiovej nahrávke, len zlepšuje dojem z EP prvotiny. Osobne mi veľmi príjemne sadla rytmická stránka, veľmi príjemne znie basa a prekvapil ma aj uvoľnený štýl hrania na bicích. Samuel Kovalčík má príjemný charizmatický hlas, čo sa mi však najviac páči, sú veľmi čisto a spisovne spievané slovenské texty. Táto kombinácia nie je u slovenských skupín veľmi obľúbená, ale ak je to spracované kvalitne ako v tomto prípade, stojí to naozaj za to. Mierne rušivo na mňa pôsobia gitary, elektrická gitara má punk rockový nábeh a špinavosť, akustická doprovodná gitara s nylonovými strunami trochu evokuje hranie pri ohni skrížené s flamencom a hrou na klasickú gitaru. Ale keď sa na to človek pozrie s nadhľadom , tak práve takéto prvky dodávajú skupine netradičný zvuk a zvláštnu atmosféry.

Skladby

EP začína svižnou skladbou „Rozprávka“, ktorá nás svojou slohou zavedie do centra deja dobrodružnej výpravy, ktorá vyústi do spanilého letu drakom ponad oblaky. Áno pýtate sa o čom to rozprávam a aké psychotropné látky pri tom beriem, ale ako som skôr spomínal abstraktný text mi skôr evokuje nejaký príbeh, ktorý sa odohráva medzi riadkami textu. Nasledujúcou skladbou na EP je, moja mimochodom veľmi obľúbená skladba,„Červená Monika“, ktorá nás po krátkej ležérnej gitarovej vybrnkávačke zavedie do krásy všedného stereotypu. Ústrednou postavou tejto skladby je „Červená Monika“, ktorú si poslucháč postupne predstavuje ako symbol jednoduchej dievčenskej krásy . Každý si v konkrétnej vani predstaví asi tú svoju „Červenú Moniku“. Najkrajšie na tejto skladbe je jej smutno krásne šťastná nálada. Rád by som každú skladbu bližšie popísal ale musím niečo nechať aj pre postreh poslucháčov.

Putovná skladba „Bez kompasu“ evokuje skôr pôvodnú folkovejšiu tvorbu akustického dua Kovalčíkovcov, ktorá je však na albume doplnená o jemne punkovú rytmiku. Skladba „Sangria“ (na rockovú hudbu) netradične začína v ¾ takte a v melodickom refréne sa ozývajú aj dychové nástroje, čo môže byť prácou sampleov alebo vhodnej úpravy zvukov iných nástrojov. Pokojne si viem predstaviť zakomponovanie dychovej sekcie do tejto skladby. Netradičnosť skupiny si v tejto skladbe môžete všimnúť v jej kompozícií, ako aj striedanie punkových ba až metalových (a la Iron Maiden) gitarových vyhraviek či riffov. EP ukončuje nostalgická „Rána s tebou“, u ktorej stojí za zmienku veľmi pekná melódia a skvelý text.

Záver

Nakoniec by som chcel zhodnotiť, že skupina The Kowal Chicks je naozaj veľmi zaujímavá slovenská skupina. Veľmi oceňuje, že sa neboja spievať po slovensky, experimentovať so zvukom, ako aj kompozíciou či melódiou a textami jednotlivých skladieb. Nechcem veľmi preháňať, ale už naozaj som dlho nepočul na Slovensku takúto netradičnú a pritom skvelú hudbu, ktorá nie je nejakým spôsobom zbytočne extravagantná alebo neopakuje moderné trendy hudobných skupín. Dôkazom je aj viac ako mesačné účinkovanie skladby „Červená Monika“ v hudobnej súťaži rádia FM – Demovica, kde dva týždne samotnú súťaž vyhrala. Osobne sa veľmi teším na ďalší počin tejto skupiny a dúfam, že v blízkej dobe budem mať možnosť vidieť túto skupinu naživo.

bandzone.cz/thekowalchicks

thekowalchicks.bandcamp.com/

(Ľuboš)