Južná-3D - Yeba

Po rubrike Presents sme sa rozhodli , že budeme pokračovať v predstavovaní ďalších zaujímavých hudobných skupín na Východnom Slovensku . Ku rubrike v ktorej sa budeme venovať recenziám albumov sme sa dostali v podstate na podnet speváka , gitaristu a manažéra prvého interpreta s názvom Južná 3D , ktorému za vnuknutý nápad ďakujeme.

Stručne o kapele

Veľmi stručne o kapele : Južná 3D je skupina z Košíc v zostave : Body - gitara, spev Tubur – bicie , Dalo – basa , Pribina – gitara. Na svojej FB stránke udali žáner , ktorí hrajú : post-grunge-stoner-traumatic-alternative-rock. Samotné udanie žánru sám sebe má podľa mňa určitú výpovednú hodnotu ( o tom či sa chce kapela „škatuľkovať“ alebo v akom svetle sa vidí ) , v prípade skupiny Južná 3D ide ale najmä o snahu čo možno najviac popísať skladby , ktoré na svojom prvom albume majú. So skupinou Južná 3D mám bohužiaľ iba jeden osobný kontakt , a to účasť na jednom koncerte v košickom Colloseu , kde vtedy hrali ako hosť skupine Rammstein Revival SK . Zo skupiny som bol naozaj prekvapený , najmä zo zvuku a energie , ktorú zo seba skupina na koncerte vydala a najväčšie pozitívum , ktoré som si všimol bolo to , že táto skupina sa úplne odlišuje od súčasnej rockovo-metalovej scény na (Východnom) Slovensku.

Album

Album má názov Y´EBA , obsahuje 10 skladieb a vyšiel v roku 2015 u METAMORPHOSIS prod. Ide o albumovú prvotinu skupiny ale album nepôsobí dojmom amaterizmu alebo neskúsenosti.

Obal

Na prednej strane obalu je fotka približne z 20-30tych rokov . Fotku nebudem bližšie špecifikovať , každý nech si ju prezrie ale je naozaj vtipná a dobre vyzerá , zobrazuje pravdepodobne testovanie prilby o stenu budovy , pričom v pozadí sa na to traja gentlemani prizerajú a buď sa na ňom zabávajú alebo hodnotia výsledok testu , neviem. Na zadnej strane albumu sú názvy 10. skladieb albumu , fotka veľmi starého rozbitého automobilu.

Zvuk

Zvukovo je album veľmi dobre spracovaný , má naozaj „heavy“ a šťavnatý zvuk , mastering je dobre spracovaný , zvukovo je to veľmi vyvážené. Zvuk nie je nejaký sterilný , má trošku v sebe zvukovej špiny , čo vynikne najmä pri stoner-grungeových pasážach a skladbách.

Skladby

Album začína skvelou inštrumentálnou skladbou Nitro ,ktorá veľmi dobre naladí do atmosféry celého albumu. Nasledujú skladby Run...But off , „Monogamný“ a eponymná Y´eba , ktoré len potvrdzujú zaradenie skupiny medzi post-grunge-stoner-alternative-rock. Y´eba má vo svojej podstate zábavný text , kde môžete počuj takmer všetky košicko-maďarsko-cigánske obľúbené hlášky. Piata v poradí s názvom Bazmeg city je tvrdšia a technickejšia od predošlých skladieb a textovo je doplnená o nejaké nahrávky maďarsko-slovenských vtipov slovného hračkárstva z nejakého (pravdepodobne) divadelného predstavenia. Netradičné spojenie ale mne by sa táto skladba rozhodne viac páčila iba v inštrumentálnej forme. Z ňou nasleduje „Apokalypto moje“ , ktoré považujem za vrchol albumu . Táto skladba presne predstavuje zvuk , myšlienky , náladu celého albumu ale aj kapely. Zvyšok albumu je mierne odlišnejší od prvej polovice ale o to viac si zaslúži pozornosť pri počúvaní. Najviac ma zaujala skladba so zvláštnym názvom „Neviem , ale asi kolonoskopia“ , ktorá mi znie dosť grungeovo a rád by som osobne počul skupine Južná 3D v tejto polohe častejšie.

Záver

Na záver by som chcel poďakovať skupine za ústretové jednanie , zaslané CD a ešte raz za vnuknutý nápad preš novú rubriku. Možno ste si všimli , že na album nepadli negatíva. Nie žeby som nejaké možno nepostrehol , ale rozhodol som sa písať tkzv. „Pozitívne recenzie“ , ktoré majú poslucháča prilákať na zaujímavú lokálnu tvorbu a na koncerty. Pre záujem je v predaji CD za 3€ a naozaj vkusné tričká za 9€ alebo spolu za 10€. Viac informácií o skupine môžete nájsť na :

bandzone.cz/juzna3d

(Ľuboš)

9.1.2015